Recenze

Pygmalion, tentokrát k poslechu

Ilja Kučera ml.

Pygmalionu, klasické komedii G. B. Shawa se silným sociálním podtextem, se dostalo nové, zvukové podoby; v překladu Milana Lukeše a s hudbou Karpov Brothers se scénáře a režie ujal Daniel Tůma, který měl velmi šťastnou ruku v obsazování jednotlivých rolí.

Coby Líza Doolittlová exceluje Pavla Gajdošíková. Je přesvědčivá až dojemná, ať už jako frackovitá pouliční květinářka na začátku příběhu, elegantní dáma poté, co absolvuje  výchovu profesora Higginse, nebo jako zklamaná dívka s ukradenou budoucností ve finále. Ve všech třech podobách je naprosto uvěřitelná a okouzlující. Ani obsazení dalších rolí nepokulhává, ať už je to Henry Higgins v podání Saši Rašilova, Jaromír Meduna jako pan Pickering, Eliška Balzerová v roli paní Higginsové či Miroslav Hanuš coby popelář Doolittle. Stejně kvalitní je i obsazení dalších rolí včetně nepřeslechnutelného Arnošta Goldflama.

Celé zvukové nastudování se zbytečně nesnaží o překvapivé moderní pojetí, zachovává úctu k původnímu dílu, ale i přesto má spád a velmi příjemně se poslouchá. Jakkoli měla původně hra Pygmalion premiéru už před 112 lety v roce 1913 a prvního českého vydání se dočkala o pět let později v roce 1918, není toto její pojetí ani snahou o jakési retro, o film pro pamětníky ve zvukové podobě.

Nahrávka jako celek působí velmi svěžím a přitažlivým dojmem. Tím spíše lze považovat za velmi dobrý a přínosný nápad, připomenout ji posluchačům novou, současnou formou a nenechávat ji tak zahálet v zaprášených kulisách divadelní klasiky.

Zdroj náhledového obrázku: Audiotéka

Divadelní noviny

Přihlášení