Recenze

Znásilnění, které změnilo svět

Veronika Bednářová

Pětice mladičkých, rozverných kluků v tílkách přijíždí na tradiční oslavy svátku svatého Fermína, aby se – jak je v kraji zvykem – skrývala v úzkých uličkách městečka Pamplona před rozběsněnými býky. Zvuky, chroptění, strach, adrenalin. Mladíci před býkem zdrhají, atmosféra nemůže být napjatější. Tak začíná choreograficky divoká, a přesto zvláštním způsobem soustředěná, srozumitelná, ukázněná inscenace režisérky Adély Stodolové Smečka, která kombinuje výpovědi jednotlivých účastníků tragédie s pohybovým vyjádřením. Hraje se v pražském divadle ARCHA+.

Karolína Lea Nováková a Matěj Pour v dokudramatu Smečka v režii Adély Stodolové, ARCHA+
Foto: Alena Spálenská

Ona, hlavní hrdinka, sedí na lavičce a vypráví. Chtěla to mít za sebou. Nebránila se. Prý ani nekřičela. Jak tedy dokáže, což v inscenaci tiše říká, že s nimi spát nechtěla? Osmnáctiletá dívka, která se nezmohla na obranu – odborně se tomu říká „zamrznutí“ a je to při jakémkoli útoku častá odpověď organismu. Dalším, zcela nepřítomným hrdinou je obhájce, který se – právě kvůli dívčině pasivitě – snaží zpochybnit, že šlo o brutální čin...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení