Uprostřed jeviště umírá Kafka na lůžku
Zuzana Augustová
Inscenace hostujícího režiséra Mariána Amslera v Klicperově divadle v Hradci Králové navzdory názvu Kafka (Is Not Dead) začíná i končí scénou Kafkova umírání. Děje se tak za „hemžení“ dalších sedmi aktérů a aktérek v bílých košilích a černých oblecích s buřinkami, za směsice zvuků, hudby, zpěvu, zvonění tramvaje a ve stínu proměnlivé konstrukce z černých kvádrů a krychlí. Ty v průběhu představení aktéři různě přeskupují a našikmo naklápějí, na jinak holém jevišti je i starý gramofon a psací stroj. Toto pohybové a zvukové dění má evokovat ruch velkoměsta počátku 20. století. Uprostřed jeviště přitom umírá Kafka na lůžku – v sanatoriu a pouze za přítomnosti své poslední partnerky Dory Diamantové.
Ztvárňuje ji herečka, která se však parukou a kostýmem podobá spíše Kafkově Matce ze třetího obrazu, což je poněkud matoucí. Ke Kafkovu úmrtnímu loži se dostaví také Max Brod, aby ho Kafka mohl požádat o pověstné spálení svých děl, což Brod rovnou odmítne. Tento motiv však nepředstavuje základní dilema následného dění. Tím je konflikt mezi touhou ztotožnit život s literaturou a představou každodenního manželského života, v němž by literatura byla upozaděna...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty