Recenze

Instalace s vražedným strojem, stoličkou a čajem

Kamila Černá

Kafkova povídka V kárném táboře nepatří v autorově díle k titulům, které by častěji přitahovaly dramatizátory. Důvodem je zřejmě její ústřední scéna, poprava, která je líčena do tak nechutných podrobností, že při jejím prvním veřejném čtení v roce 1916 prý dámy v publiku omdlévaly. Je nemožné se jí vyhnout a víc než obtížné ji přenést na jeviště.

Pasi Mäkelä jako oběť
Foto: Studio Hrdinů

Zahraniční inscenace (převážně německé a britské) tento Kafkův text často demonstrovaly pomocí tance, pantomimy, metafory, hudby. Českých scénických uvedení je jen pár: počátkem devadesátých let inscenace souboru Union Actors, hraná v Rokoku, označená v databázi Divadelního ústavu jako české první provedení, podle jediné recenze velice problematická, a dále už jen dvě uvedení Glassovy stejnojmenné opery – prvním uzavíral před dvaceti lety Miroslav Bambušek v LaFabrice projekt Persekuce (hrálo se pak v upravené verzi i v Arše), druhé uvedlo v roce 2012 v režii Viktorie Čermákové plzeňské divadlo, obě hudebně nastudoval Petr Kofroň...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení