Recenze

A ty už taky drž hubu, dědku

Jana Machalická

Jan Frič dokáže pokaždé překvapit, ať v dobrém, či ve zlém. Po odchodu z Národního, kde se rozloučil úspěšnými Bakchantkami, a dvouleté pauze se vrátil k režírování v Dejvickém divadle, které má od ledna nové vedení. Nastudoval hru Krkavci neprávem trochu polozapomenutého francouzského autora 19. století Henryho Becquea a oslnil tím, jak razantně dokázal uchopit staré realistické drama a přitom zachovat, ba ještě vypíchnout krutost i výsměšnost, s nimiž autor pitvá společenskou morálku. Díky skvělému nápadu použít starou televizní inscenaci tohoto kusu jako groteskně zmutovaný odraz současnosti se mu podařilo docílit nadčasového vyznění. Pomohla mu k tomu i výrazná redukce textu, která účinně zhustila jeho hlavní sdělení. K tomu je třeba přičíst vyhlášenou hereckou souhru Dejvických, která se pod Fričovým vedením znovu rozkošatěla a nabyla nových podob.

Autorem scénografie k inscenaci Krkavců je Dragan Stojčevski
Foto: Patrik Borecký

Becqueova hra se u nás nikdy nehrála, trojího uvedení se dočkalo pouze jeho drama Pařížanka. Děj je v zásadě jednoduchý. Továrník Vigneron se domohl majetku prací a má další plány, chce stavět na zakoupených parcelách, takže se částečně zadlužil. Má tři dcery a jednu z nich provdává za aristokrata bez peněz, který požaduje tučné věno. Všechny plány se hroutí v momentě, kdy Vigneron náhle umírá a jeho rodina, která se do té doby nemusela finančními záležitostmi zaobírat, je v šoku a bezradná...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení