Recenze

Lovci a mamuti

Josefína Formanová

Lákat na Privatizaci je dobrý tah, byť inscenace Borise Jedináka a Petra Erbese s kuponovou privatizací nakonec souvisí spíše okrajově. Jak se autoři v programu k inscenaci svěřují, mimo jiné proto, že zkrátka na nic nového nepřišli, třebaže „čmuchali“, kde mohli. Bylo by však líné shodit drama na Nové scéně ze stolu jako nepovedený pokus o divadelní investigaci. Nejen že titul táhne – hra se povedla. Navíc jako by inscenace prořízla (sic jen to) „korektní ticho“, jež visívá nad Národním divadlem.

Na Renátu Kellnerovou (Pavla Beretová) stále doráží symbolický chór, ale ona nepromluví ani slovo
Foto: Martin Špelda

Divák uvyklý dokumentárnímu dramatu umně vsazenému do popových prvků, konceptuálně pojaté scéně a střízlivému interpretačnímu výkonu si v novém kusu autorské dvojice přijde na své. A přece je Privatizace v kontextu tvorby Erbese a Jedináka zvláštní – zejména výrazným posunem k abstraktnímu ztvárnění konkrétní společenské látky. Stojí na funkční alegorii hysterie a mlčení národa. A především na vyprávění o propasti mezi soukromým a veřejným vůbec...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení