Recenze

Dneska budeme probírat Zdenu Salivarovou

Josef Chuchma

Výraznou dramaturgickou linii pražského Švandova divadla tvoří inscenace, jejichž ústředními hrdinkami a hrdiny jsou české kulturní osobnosti minulého století. Daného člověka se tvůrci vždy snaží ukázat v presu dějin, inscenují situace, jimž byl nebo mohl být vystaven. Nejnovějším příspěvkem tohoto typu je Dívenka na trampolíně, jež přibližuje osudy spisovatelky a nakladatelky Zdeny Salivarové-Škvorecké a jejího manžela Josefa Škvoreckého. Bohužel z celé té „biografické“ linie jde o titul evidentně nejslabší. Místy se ani nechce věřit, že jsou pod ním podepsáni scenárista, filmový dokumentarista a dramatik Pavel Jurda a režisér Martin Františák, kteří před více než pěti lety připravili titul o konfliktech a bolestech Vladimíra Holana a Jana Wericha Hadry, kosti, kůže, který na repertoáru studiové scény Švandova divadla figuruje dodnes.

Josef Škvorecký (Luboš Veselý) a Zdena Salivarová (Bohdana Pavlíková) se chvílemi ztrácejí v příliš výrazné scénografii
Foto: Vladimír Skýpala

Uskočený Hrabal Proč vůbec název Dívenka na trampolíně? Připomíná to drbání se levou rukou za pravým uchem. Tvůrci to vysvětlují odkazem na stejnojmennou povídku Bohumila Hrabala. V programu tvrdí, že Hrabal „si při pohledu na dívku skákající na trampolíně na mořské pláži všímá opakujícího se kratičkého okamžiku zastavení se na vrcholu a opětovného propadnutí se nazpátek, nejen k trampolíně samotné, ale také k lidem v podobném pošetiletém konání (rybářům, prodavačům, přístavním dělníkům…)...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení