Dneska budeme probírat Zdenu Salivarovou
Josef Chuchma
Výraznou dramaturgickou linii pražského Švandova divadla tvoří inscenace, jejichž ústředními hrdinkami a hrdiny jsou české kulturní osobnosti minulého století. Daného člověka se tvůrci vždy snaží ukázat v presu dějin, inscenují situace, jimž byl nebo mohl být vystaven. Nejnovějším příspěvkem tohoto typu je Dívenka na trampolíně, jež přibližuje osudy spisovatelky a nakladatelky Zdeny Salivarové-Škvorecké a jejího manžela Josefa Škvoreckého. Bohužel z celé té „biografické“ linie jde o titul evidentně nejslabší. Místy se ani nechce věřit, že jsou pod ním podepsáni scenárista, filmový dokumentarista a dramatik Pavel Jurda a režisér Martin Františák, kteří před více než pěti lety připravili titul o konfliktech a bolestech Vladimíra Holana a Jana Wericha Hadry, kosti, kůže, který na repertoáru studiové scény Švandova divadla figuruje dodnes.

Uskočený Hrabal Proč vůbec název Dívenka na trampolíně? Připomíná to drbání se levou rukou za pravým uchem. Tvůrci to vysvětlují odkazem na stejnojmennou povídku Bohumila Hrabala. V programu tvrdí, že Hrabal „si při pohledu na dívku skákající na trampolíně na mořské pláži všímá opakujícího se kratičkého okamžiku zastavení se na vrcholu a opětovného propadnutí se nazpátek, nejen k trampolíně samotné, ale také k lidem v podobném pošetiletém konání (rybářům, prodavačům, přístavním dělníkům…)...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty