Recenze

Příběh vnímání

Martin Pšenička

Režisérka Anna Klimešová ve spolupráci s dramaturgyní Kateřinou Součkovou a souborem Divadla Na zábradlí vstoupila do dialogu s experimentální prózou Virginie Woolf Paní Dallowayová. Otevírá nejen složitě průchodnou literární předlohu, ale i závažná témata současnosti. Klimešová nevytváří skličující obraz světa ani s ním cynicky neúčtuje. Jejím záměrem je spíše rozkolísané tísnivosti naslouchat a rozumět. Ohniskem inscenace mají být témata viditelného a neviditelného. Cesta k porozumění světu by pak spočívala v zakoušení příběhu vnímání. Jeho sdílení a znovuoživování – návrat k jeho nerozptýlenému trvání – by pak mohlo být tichým vzkazem inscenace. Do obrazu rozpadajícího se světa jemnou trhlinou možná naivně, rozhodně upřímně a s jemnou ironií prosvítá naděje – oslava vnímání v jeho vyvstávání i zanikání.

Magdalena Sidonová (Clarissa) a Václav Vašák (Richard) v inscenaci Paní Dallowayová
Foto: KIVA

  Neohraničené chvění zjitřené mysli Paní Dallowayová vyšla před sto lety v roce 1925. Týž rok vydala Virginia Woolf esej-manifest Moderní próza. Krom kritiky autorů-realistů (říká jim „materialisté“) a obrany modernistů („spiritualistů“) předložila výklad své „metody“. Autory vyzývala k průzkumu obyčejné mysli za všedního dne. Soustředěným pozorováním teprve tehdy zahlédnou, nakolik je prostupována neohraničeným množstvím vjemů proudících jako „nepřetržitá sprška nesčetných atomů“...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení