Recenze

Občan, spisovatel, démon: Tatarka

Veronika Bednářová

Osobní obrazy a intimní mužská zpověď, silně propojená s historickou a politickou reflexí. Kolážovitý, mozaikovitý styl, který má řád a nepůsobí suchopárně. Spisovatel Dominik Tatarka zde není detailně zkoumanou historickou postavou, ale subjektem, aktérem, hybatelem a démonem dění na jevišti. Taková je inscenace Tatarka činohry Slovenského národního divadla, která hostovala v České republice, když slavnostně uzavírala letošní 33. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň.

Inscenace Tatarka sleduje osudy Tatarkova alter ega Bartolomeje Slzičky napříč čtyřmi epochami dvacátého století
Foto: Robert Tappert

Hra s lapidárním názvem, uváděná v Bratislavě od loňského listopadu, nepožaduje od diváka předešlou znalost Tatarkova literárního a historického backgroundu, protože není pietní připomínkou jednoho z nejvýraznějších slovenských spisovatelů druhé poloviny 20. století (a jednoho z mála slovenských disidentů), který o sobě tak rád říkal, že je Čechoslovák. Je to vizuálně náročný portrét Tatarkova vzácně nekonvenčního vnitřního světa, portrét umělce hledajícího, chybujícího a velice bolestně strádajícího...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení