Zrcadlení krásy a iluzí
Jiří Landa
Do své 58. sezony s tematickým názvem Zrcadlení vstoupilo A studio Rubín premiérou divadelního komiksu V zrcadlové síni. Inscenace vznikla v koprodukci s Kolonií z. s. volně na motivy stejnojmenné obrázkové knihy švédské autorky Liv Strömquist. Režie se ujala Lucie Ferenzová, adaptaci připravila scenáristka Dagmar Fričová.

Na malé rubínovské jeviště vtrhne čtveřice hereček Anežka Šťastná, Nataša Bednářová, Anita Krausová a Markéta Ptáčníková. Během necelé hodinky trvajícího představení diváky provádějí vybranými myšlenkami a pasážemi z komiksového románu švédské autorky Liv Strömquist a přibližují osudy několika výrazných či významných žen, které v různých epochách historie zápasily s tlakem na ideál krásy.
Na začátku inscenace se dostaneme do pohádkového příběhu o Sněhurce a zlé královně, která touží být nejkrásnější na celém světě. Pohádková postava je vzápětí konfrontována s osudem instagramové celebrity Kylie Jenner, která má ve svých osmadvaceti letech již po několika plastických operacích, přičemž platí za jednu z nejvlivnějších osobností Instagramu. Díky enormní sledovanosti svých příspěvků posléze rozjela byznys s kosmetikou a vlastní značkou oblečení. Téma nerealistických standardů krásy se tak přirozeně přesouvá do současnosti, kde sociální sítě umocňují všudypřítomné naléhání na vzhled a dokonalost.
Lucie Ferenzová však svoji novinku vystavěla s patřičným nádechem humoru, takže nečekejte žádné moralizující, patetické či bolavé scény. Naopak. Čtveřice skvěle sehraných hereček se s lehkostí, nadhledem a s energií sobě vlastní pouští do glosování stereotypů a ukazuje, že i vážná témata lze zpracovat s vtipem. Výrazný je především výkon Nataši Bednářové, která dokáže ze své fyziognomie vytěžit maximum a vytvořit jejím prostřednictvím výraznou hereckou devizu.
Příběhy ikon, jimiž byly například Marilyn Monroe či císařovna Sisi, která byla pověstná svým útlým pasem, ale také drastickými dietami, jež s sebou nesly i časté hladovění, ukazují, že posedlost krásou má hluboké kořeny. Nic zásadního se za poslední desítky let nezměnilo. Pouze sociální sítě problém zesílily a rozšířily ho do masového měřítka.
Rubínovská miniatura, jejíž důležitou složku tvoří hudba Markéty Ptáčníkové, sice nepřináší odpovědi na otázky, jak docílit toho, aby nebylo na lidi s pohlednější tváří automaticky nazíráno jako na sympatičtější a schopnější jedince, nicméně upozorňuje na fakt, že se za krásným pozlátkem viděném na jakékoli ze sociálních sítí automaticky nemusí skrývat poklad, který by nás udělal šťastnějšími.