Vídeň je jediné město, kde se mi dobře spí
Jana Machalická
Rozhovor s DUŠANEM D. PAŘÍZKEM vznikal dlouho, plánovali jsme ho v březnu po Dušanově výtečné inscenaci Brechtovy Svaté Johanky z jatek v Berliner Ensemble, kterou na podzim uvidíme na festivalu Divadlo v Plzni. Byla to pro něj těžká doba a rozhovor opravdu nebyl důležitý. Jenže práce si člověka zase přitáhne, ba co víc – pomůže mu z nejhoršího. A tím spíš, je-li to člověk tvůrčí a znamená-li to pro něj důležité sebevyjádření. Takže jsme se opět sešli a tentokrát jsme mluvili i o osobnějších věcech – a to je dobře, protože to pomáhá. A taky i proto, že divadelní obec Dušana D. Pařízka zná hlavně jako člověka pohlceného divadlem. Pokud je to nutné, dokáže se ale zastavit a otočit směr – uměl to udělat s Komedií, která byla na vrcholu, a před časem dokázal vystoupit z rozjetého rychlíku dalších a dalších režií, aby mohl být s maminkou. Brechtovou Johankou se vrátil ve skvělé formě.

Jak vznikla myšlenka uvést Svatou Johanku v Berliner Ensemble, byl to váš výběr, nebo nabídka? Překvapilo mě, když mi na konci roku 2022 zavolal ředitel divadla Oliver Reese a nabídl mi práci. Moc se nemusíme. Netajím se tím, co si myslím o jeho machistickém, panovačném stylu řízení. Repertoár divadla podle toho vypadá. Brechtova antikapitalistická didaktická hra s lehkým feministickým podtextem mi proto připadala jako dobrý dramaturgický návrh. Panu řediteli se to samozřejmě líbilo...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty