Zprávy
ZPRÁVA: Divadlo Ungelt slaví třicítku
Jiří Landa
Pražské divadlo Ungelt 2. října 2025 oslaví třicet let od svého založení. Za tu dobu uvedlo téměř šedesát inscenací, včetně pěti hudebních recitálů Marty Kubišové. Na jeho jevišti se vystřídali herci jako například Alena Vránová, Petr Kostka, František Němec či Vojtěch Dyk, Richard Krajčo, David Švehlík nebo nejnověji Barbora Poláková. Jedenáctkrát zde režíroval Ladislav Smoček, závěr své kariéry s Ungeltem spojil Ota Ornest.
Po listopadu 1989, kdy se změnily společenské poměry, v Milanu Heinovi uzrála dlouholetá myšlenka na založení vlastního komorního divadla. Nebylo však snadné nalézt pro zamýšlený typ scény vhodné prostory. Teprve na jaře roku 1995 společně s Václavem Hauptem, absolventem pražské FAMU a bývalým ředitelem Reduty, objevili odpovídající místo v ulici Malá Štupartská. A tak zde z původních skladů hotelu vzniklo Divadlo Ungelt.

Zakladatel divadla Ungelt Milan Hein Foto Jan Malíř
Ze skladů k divadlu
Prostory si vyžádaly rozsáhlou rekonstrukci, přičemž jejich původní charakter zůstal zachován. Celá přestavba trvala půl roku a byla částečně financována z prodeje knihy rozhovorů Milana Heina s Milošem Kopeckým Co za o stálo…
Dne 2. října 1995 divadlo slavnostně otevřel právě Miloš Kopecký a o osm dní později se konalo první divadelní představení. V režii Ladislava Smočka se divákům představily herečky Květa Fialová a Jana Brejchová v dramatu Marshy Norman Dobrou noc, mami. Mimochodem při příležitosti 25. výročí hru divadlo znovu nasadilo na repertoár v nastudování Víta Vencla. Hlavních rolí se tentokrát ujaly Taťjana Medvecká s Lucií Štěpánkovou. Smočkova inscenace naznačila, jakým směrem by se dramaturgie Ungeltu mohla ubírat. Přestože je dnes toto divadlo považováno za ryze činoherní scénu, v počátcích jeho profilace nebyla ještě zcela jasná. Svá vystoupení zde mívali jazzová zpěvačka Vlasta Průchová, Jiří Just, Jiří Dědeček, kariéru moderátorky talk show v Ungeltu zahájila Halina Pawlowská. Třikrát na tamních prknech vystoupil i Miloš Kopecký.
Divadlo Ungelt včera
První oficiální premiéra v produkci Divadla Ungelt proběhla až 25. ledna 1996. Šlo o hru Královské vteřiny českého dramatika Eduarda Petišky ml. Vyprávěla o Lady Dianě, kterou ztvárnila Jitka Asterová. V dalších rolích vystoupili Milan Hein coby princ Charles a Libuše Švormová jako královna Alžběta. Jurij Galin inscenaci narežíroval do arény, Milan Hein však koncepci zrušil a nechal udělat kukátkové hlediště s jevištěm. Královské vteřiny měly předčasnou derniéru po tragické smrti Lady Diany, poněvadž inscenace touto událostí získala zcela jiné vyznění.
Královské vteřiny s Jitkou Asterovou a Milanem Heinem Foto facebookOdborná kritika sice Galinovu inscenaci a hru Eduarda Petišky ml. odmítla, ale o Ungeltu se začalo hovořit nejen v divadelních kruzích. Z dnešního pohledu hodnotí Milan Hein start divadla po společenské stránce jako úspěšný, nicméně za skutečný umělecký začátek považuje uvedení hry Arnolda Weskera Bouřlivé jaro v režii Ladislava Smočka s Alenou Vránovou a Pavlem Liškou v hlavních rolích.
V prvních letech byl Heinovi cenným poradcem dramaturg, režisér a bývalý ředitel Městských divadel pražských Ota Ornest, jenž v Ungeltu inscenoval dvě monodramata Jean a Já a Vincent. Po jeho smrti již měla dramaturgie jasnou koncepci, přičemž každý titul musel splňovat několik zásadních požadavků. Především měl být dostatečně atraktivní, aby do soukromého divadla přilákal diváky, ale zároveň byl kladen velký důraz na uměleckou kvalitu textu a možnost potenciálního hereckého uplatnění. Hein odmítal, aby Ungelt zapadl mezi pražské scény orientující se na jednoduché bulvární komedie. Jeho vizí bylo tzv. herecké divadlo inspirované zlatou érou Městských divadel pražských. Úspěch se dostavil záhy. V roce 1997 obdržela Cenu Thálie Alena Vránová za roli Gertie v Bouřlivém jaru, v roce 2001 Marta Kubišová za ztvárnění hlavní a jediné postavy v komorním muzikálu Líp se loučí v neděli, stejné ceny převzali i Vilma Cibulková a Richard Krajčo. K režiím byli přizváni například Michal Dočekal, Janusz Klimsza a dvakrát si zde roli divadelního režiséra vyzkoušel dokonce filmový režisér Jiří Svoboda.
Divadlo Ungelt dnes
Rok 2016, kdy Alena Vránová ukončila divadelní kariéru, lze považovat i za pomyslný milník Divadla Ungelt, které se muselo začít ubírat trochu jiným směrem a zaměřit se i na oslovování herců a hereček mladších ročníků. Navíc herci jako Jana Štěpánková, Hana Maciuchová, Václav Postránecký, s nimiž byl Ungelt spojen, začali odcházet… Nyní se tedy kromě prověřených matadorů typu Františka Němce či Petra Kostky v Ungeltu setkáváme například s Igorem Orozovičem, Markem Němcem, Veronikou Khek Kubařovou, Markem Adamczykem, Barborou Polákovou, Vojtěchem Dykem, Tatianou Dykovou, Jiřím Langmajerem a mnohými dalšími, kteří patří do první ligy divadelního herectví.
Miroslav Hanuš a Petr Stach v nejnovější inscenaci Lavička Foto archivV tomto přechodném období hledání se na jeviště divadla dostaly i hry spornější kvality. V současné době je uměleckým šéfem Pavel Ondruch, jenž na tuto scénu poprvé vstoupil coby student DAMU před patnácti lety, a postupně se z režiséra a dramaturga vypracoval na výše zmiňovanou pozici. Milan Hein nedávno předal ředitelské otěže svému životnímu partnerovi Martinu Šimkovi, budoucímu majiteli, a stal se emeritním principálem, který na dění v Ungeltu dohlíží zpovzdálí.
Soudě dle posledních premiér se oba pánové rozhodli ctít ducha Ungeltu a osvědčené dramaturgie, proto jedno z nejmenších pražských divadel ještě zdaleka neřeklo své poslední slovo.