Zprávy

Divadlo, které vstalo z popela

Jana Machalická

Musím po pravdě říct, že do šumperského divadla jsem ani v dobách svého působení v Divadelním ústavu, kdy jsem to měla takzvaně v referátu, příliš nejezdila. Jeho peripetie jsem ale znala díky své kolegyni Marii Bokové. A z jejího barvitého vyprávění jsem dokonce měla pocit, že ho znám důvěrně. Majka tam po studiích divadelní vědy na počátku sedmdesátých let začínala jako dramaturgyně, v divadle poznala i nedávno zesnulou překladatelku a též dramaturgyni Brigitu Hertlovou a jejího muže, režiséra Františka Čecha, původně salesiánského katechetu, který byl po roce 1948 perzekvován a musel seminář opustit. Po nucené internaci narukoval k pétépákům a pak pracoval v dělnických profesích – jen díky tomu se mu nakonec podařilo vystudovat režii na DAMU. Brigitu Hertlovou jsem nakonec poznala i já a byla to mimořádná bytost. K absurditám minulého režimu patřilo, že se svým intelektem skončila v kuchyni mateřské školy.

Další, kdo mi líčil, jak to v Šumperku (tehdy to bylo Severomoravské divadlo Šumperk) chodilo, byl Jirka Fréhar, který tam v roce 1958 začínal jako jevištní technik, inspicient a herecký elév. Prý hrál s chutí, ale špatně. Vzpomínal, jak se třeba s Pavlem Landovským sešli v pohádce O pasáčkovi vepřů, a fotka, na níž oba tehdejší jinoši cosi kutí u ohníčku, má své místo v dějinách českého divadla. Fréhar se po dvou letech hlásil na herectví a nevzali ho, zato další rok ho přijali na režii...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení