Zprávy

Papež německého divadla

Petr Štědroň

V červenci tohoto roku zemřel Claus Peymann, jeden z nejvýznamnějších německojazyčných divadelníků posledních šedesáti let. Odchází s ním obrovská éra tzv. osmašedesátníků čili divadla, které má probouzet utopie, společenské kontroverze, uvádět současnou dramatiku a dobové interpretace klasických textů založené na charakterech a osobnostech velkých herců, to vše v odvážném a elegantním scénografickém řešení. S Peymannem odchází představitel generace divadelníků a publika, které divadlem žily a užívaly si středu pozornosti a mediálních skandálů. Tato generace milovala svého dinosaura, který se personifikoval do zarputilého bojovníka a figury rozevlátého umělce, občas i tyrana, jenž si nebere servítky. Ostatně pro svůj obrovský úspěch, odvahu artikulovat nepříjemná stanoviska, nulový oportunismus a trvalý vzdor byl také označován za „papeže“ německé scény.

Claus Peymann ve zkušebně Burgtheateru ve vídeňském Arsenalu
Foto: Regine Hendrich

Měl jsem to obrovské štěstí, že jsem se s Peymannem několikrát osobně setkal. Také jsem s ním vedl dlouhý rozhovor u příležitosti hostování jeho inscenace v Praze, který kdysi vyšel právě v Divadelních novinách. Tento text si zdaleka si neklade za cíl plný výčet Peymannova přínosu evropskému divadlu – je to jen pár vzpomínek na člověka, který toho – přes rozporuplné názory na jeho velikášství a bezohlednost – tolik udělal a v divadlo jako nástroj společenských změn nepokrytě věřil...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení