Nominace Thalie - opera
DN

ŽENY:
Maida Hundeling za roli Turandot v inscenaci Turandot, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava
Dramatická sopranistka Maida Hundeling není našim operním divákům neznámá. Přestože zpívá na předních světových operních jevištích, pravidelně hostuje i na našich operních scénách, kde její výkony jsou vždy středem pozornosti. Pro titulní roli Turandot má pěvkyně nezbytný velký hlasový fond, výdrž i neselhávající výšky. Přestože se od představitelky Turandot očekává právě dramatický zpěv, Maida Hundeling, pod vedením režiséra Rocca, dokázala dramatické scény výrazně odlišit od scén lyrických až intimních, a tak tato výjimečná role v jejím podání získala i výrazný lidský rozměr.
Petra Alvarez Šimková za roli Regan v inscenaci Lear, Národní divadlo, Praha
Petra Šimková Alvarez podala v roli Learovy dcery Regan mimořádně soustředěný a přesvědčivý výkon, který patřil k vrcholům celé inscenace. V nesmírně náročném partu prokázala nejen pěveckou jistotu, ale i cit pro dramatické vykreslení postavy – s přehledem zvládala extrémní dynamické kontrasty i pasáže balancující na hraně zpěvu a výkřiku. Její Regan byla chladná a rafinovaná, ale zároveň v sobě nesla psychologickou hloubku i jemné odstíny cynismu a krutosti. Šimková dokázala být vynikající partnerkou ostatním pěvcům. I díky ní působila inscenace jako kompaktní, dramaturgicky i herecky promyšlený celek, v němž jednotlivé postavy vzájemně spoluvytvářely strhující tragický obraz příběhu o lidské krutosti a pádu.
Lívia Obručník Vénosová za roli Maryša v inscenaci Maryša, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec
Sopranistka Lívia Obručník Vénosová na své domovské scéně v Liberci vytvořila obdivuhodnou řadu hrdinek zkoušených tragickým osudem a beznadějným marasmem. Nyní je to titulní úloha v Maryše E. F. Buriana, jejíž produkce je po letech nezájmu strhujícím dramaturgickým počinem i kromobyčejnou příležitostí pro představitele hlavních rolí. Expresivně traktovanou figuru mladé ženy podává jako bytost marně a zároveň odhodlaně bojující o kus osobního štěstí, drcenou až živočišnou láskou k Franckovi a nefunkčním vztahem s despoticky uzurpátorským alkoholikem Vávrou. Vénosová nám dává detailně nahlédnout do emocí a bezvýchodných dilemat, která Maryšou zmítají. A zdá se, že takto modelovaná partie odpovídá jejímu temnému a sytému sopránu jakož i hereckému naturelu naprosto ideálně.
MUŽI:
Marcel Beekman za roli Platée v inscenaci Platée, Národní divadlo – Státní opera, Praha
Marcel Beekman zaujal v titulní roli vodní nymfy Platée mimořádně přesvědčivým a komplexním výkonem, který byl pilířem celé inscenace. V jeho podání byla Platée zároveň komická i tragická, groteskní i dojemná – ve zpěvu brilantně zvládal barokní vokální ornamentiku i parodické efekty, přičemž nikdy neztratil stylovou eleganci a lehkost. Dokázal přesně vyvážit barokní manýru s lidskou autenticitou a každý jeho pohyb, gesto i výraz byly promyšlené, herecky přesné a zároveň plné humoru i empatie. Jeho výkon se nesl v duchu inscenace plné nadsázky, ironie a rafinované výtvarné stylizace a podtrhl její hravou virtuozitu. Především díky Marcelu Beekmanovi se pražská Platée stala nejen zábavným, ale i hluboce působivým divadlem.
Martin Javorský za roli Rodolfo v inscenaci Bohéma, Slezské divadlo Opava
Po úspěšné kariéře trumpetisty se Javorský rozhodl věnovat sólovému zpěvu. Postupně svůj repertoár, zaměřený na Mozarta, starou a soudobou tvorbu, rozšiřoval o prvooborové tenorové role zejména oper Bedřicha Smetany nebo Leoše Janáčka. Správnost tohoto směřování potvrdil Martin Javorský jako Rudolf v inscenaci Pucciniho Bohémy. Muzikalitu a cit pro styl obohatil svým plně znělým tvárným tenorem a emoční intenzitou při hereckém ztvárnění básníka, který se od spontánní zamilovanosti k Mimi musí vyrovnat s peripetiemi jejich vztahu, a nakonec i její tragickou smrtí.
Michal Lehotský za roli Lízal v inscenaci Maryša, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec
Tenorista Lehotský se při vstupu do stálého angažmá v opeře Divadla F. X. Šaldy v Liberci působivě uvedl rolí Lízala v Maryše E. F. Buriana. V průlomové inscenaci, oživující toto mimořádné dílo po dlouhém zapomnění, Lehotský bohatě těží ze svých zkušeností z italské opery. Roli, která by svou vypjatou expresivitou mohla svádět k úsečné a útržkovité artikulaci, uděluje skvostnou kantabilitu. Nerezignuje na ideál krásného zpěvu, bez kterého opera není operou. V celé tessituře Lízalova partu tak činí zdánlivě nepřehledný expresivní hudební proud zcela transparentním. Na tomto fundamentu pak v souladu s režijní koncepcí přesvědčivě modeluje figuru Maryšina otce, jehož více než dceřin šťastný život poutá sklenka tvrdého alkoholu a výhodný obchod.
Širší nominace:
Monika Jägerová za roli Kornélie v inscenaci Julius Caesar v Egyptě (Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Olga Jelínková za roli Thalie / Šílenství v inscenaci Platée (Národní divadlo – Státní opera, Praha)
Doubravka Novotná za role Málinky / Etherey / Kunky v inscenaci Výlety páně Broučkovy (Národní divadlo Brno)
Jolana Slavíková za roli Olgy v inscenaci Evžen Oněgin (Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)
Pavla Vykopalová za roli Hraběnky v inscenaci Figarova svatba (Národní divadlo Brno)
Jan Hnyk za roli Beneše v inscenaci Čertova stěna (Divadlo J. K. Tyla, Plzeň)
Svatopluk Sem za roli Hraběte Almavivy v inscenaci Figarova svatba (Národní divadlo Brno)
Nicky Spence za roli Matěje Broučka v inscenaci Výlety páně Broučkovy (Národní divadlo Brno)
Martin Šrejma za roli Fadinarda v inscenaci Florentský slaměný klobouk (Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Tómas Tómasson za titulní roli v inscenaci Lear (Národní divadlo, Praha)
Schválila odborná porota ve složení:
Zbyněk Brabec (předseda poroty), Vojtěch Babka, Marta Cihelníková, Magdalena Hajossyová, Helena Havlíková, Pavel Horáček, Daniel Jäger, Miriam Němcová, Tomáš Šimerda