Zprávy

Nominace Thalie - loutkové divadlo

DN

Kristina Franková v inscenaci Čáslavská - Tokio - 1964
Foto: archiv Divadlo Alfa

Šimon Dohnálek za roli Řehoř Samsa v inscenaci Proměna, Divadlo DRAK, Hradec Králové

Výkon Šimona Dohnálka v roli Řehoře Samsy má základy ve smyslu pro detail a precizním využití živě přenášeného obrazu kamery, kterou protagonista sám ovládá. Divadelní princip live cinema v inscenaci Proměna Dohnálek citlivě propojuje s prací s vlastním tělem a scénografií a jeho nonverbální herecký projev díky tomu integrálně prorůstá do podoby moderní animace.

Kristýna Franková za herecký výkon v inscenaci Čáslavská – Tokio – 1964, Divadlo Alfa, Plzeň

Kristýna Franková v inscenaci Čáslavská – Tokio – 1964 s bezprostředností a hravým nadšením zachycuje osud naší gymnastické legendy. Daří se jí to díky energickému výkonu, v němž propojuje celý rejstřík hereckých výrazových prostředků. Zaujme tak nejen technickou precizností při práci s loutkou, ale i výstižně užitým slovem, gestem či muzikálním projevem. Herečka díky své autentičnosti i vnitřní pokoře také účinně vyvažuje patos s humorem a smysluplně „dokumentuje“ život Věry Čáslavské – její radost ze sportu, ale i odvahu stát si vždy za svými názory.

Bořek Joura za roli Pes Paličák v inscenaci Pes Paličák, Divadlo Minor, Praha

Bořek Joura hraje v inscenaci titulní roli nechtěného psa Paličáka. K loutce-manekýnovi přistupuje s něhou a empatií, ovládá ji velmi přesně a precizně a v hlase i výrazu jí propůjčuje dětskou přímočarost, naivitu, ale i zarputilost a odhodlání. Loutka ošklivého psíka se tak v jeho rukou okamžitě mění ve veskrze sympatickou postavu, na níž publiku od první chvíle záleží a bedlivě sleduje její osudy.

Martin Matejka za roli Johana v inscenaci Golem, Divadlo v Dlouhé, Praha

Tým Divadla v Dlouhé se po delší odmlce vrátil do loutkářských vod a je evidentní, že s neobyčejnou chutí. Martin Matejka v roli plachého, ale také umanutého studenta Johana, který za každou cenu touží najít v Praze magického Golema, publiku předestírá mnoho hereckých poloh, jimž ale jednoznačně kralují energické loutkářské výstupy. V přirozené synergii s kolegy bravurně animuje marionety z tradiční hry o doktoru Faustovi a postupně se jím v pečlivě vystavené drobnokresbě sám stává.

Pavol Smolárik za roli Olí v inscenaci Gulliverovy cesty, Městská divadla pražská, Praha

Výkon Pavla Smolárika v roli chlapce Olího, představovaného realistickou loutkou-manekýnem, je ukázkou dokonalé syntézy technické virtuozity a citlivého hereckého projevu. Smolárik vytváří plastickou postavu dítěte, která v sobě nemá ani špetku dětinskosti a je prosta jakýchkoli hereckých klišé. Zároveň dovede emocionálně zprostředkovat zkušenost současného dítěte v nejednoduchém světě uprostřed válečného konfliktu a citlivě doplňuje činoherní inscenaci o nečekané prvky.

Širší nominace

Miroslava Bělohlávková za herecký výkon v inscenaci Deset dvacet, brácha v břiše! (Studio Damúza, Praha)

Marek Moravec za herecký výkon v inscenaci Frankenstein (Těšínské divadlo Divadlo Bajka)

Jakub Müller za herecký výkon v inscenaci Akce Rosomák (Naivní divadlo, Liberec)

Denisa Posekaná za herecký výkon v inscenaci Nebojsa (Jihočeské divadlo České Budějovice – Malé divadlo)

Johana Vavřínová za herecký výkon v inscenaci Čertova babička (Divadlo DRAK, Hradec Králové)

 

Schválila odborná porota ve složení:
Kateřina Dolenská (předsedkyně poroty), Pavla Bergmannová, Luděk Horký, Nina Malíková, Zdeněk Aleš Tichý, Adéla Vondráková, Michal Zahálka

Divadelní noviny

Přihlášení