Divadelní noviny > Burza Festivaly
Meeting Brno: Pravda vítězí?
V pondělí 26. července začíná šestý ročník multižánrového festivalu Meeting Brno. Jeho mottem je Pravda vítězí? Ve středu a čtvrtek 28. a 29. července se v bývalé Brněnské káznici v Zábrdovicích uskuteční v jeho rámci premiéra a první repríza inscenace Ein Strudel und Nekonečno nezávislého profesionálního divadelního uskupení bazmek entertainment (ve spolupráci s divadlem Mikro-Teatro). Je inspirovaná životem a myšlenkami matematického logika Kurta Gödela.
Meeting Brno je multižánrový festival, který nabízí platformu pro setkání zástupců různých názorů, kultur a náboženství. Jeho program sestává z diskusních fór s inspirativními hosty a množství uměleckých vystoupení, která rozvíjejí hlavní festivalové téma. Významnou součástí festivalu je Pouť smíření.
Pravda vítězí?
Šestý ročník festivalu se uskuteční od 26. července do 1. srpna. Přinese téma proměnlivosti narativů, rozdílných úhlů pohledu na dějinné události či osobnosti v různých generacích a společenských skupinách, jakož i ohýbání skutečnosti ve prospěch ideologií.
Mottem letošního festivalu je Pravda vítězí? Otazník v tomto případě není překlep – organizátoři si totiž kladou otázku, jestli pravda nad lží nakonec skutečně zvítězí. Tendenční či jednostranný popis událostí může – jak píší – vést k nežádoucím jevům ve společnosti. Evropské dějiny byly opakovaně tragicky poznamenány tím, že byly úmyslně zamlčovány některé historické souvislosti nebo byla úmyslně zkreslována fakta, což vedlo k rozdělení společnosti a zvyšování vlivu populistických a extremistických názorových proudů. Otevíráním nových perspektiv proto chce festival přispět k narušení stereotypního uvažování.
Součástí programu je i premiéra inscenace Ein Strudel und Nekonečno nezávislého profesionálního divadelního uskupení bazmek entertainment připravená ve spolupráci s divadlem Mikro-Teatro. Je inspirovaná životem a myšlenkami matematického logika Kurta Gödela. Tvůrci inscenace uvedou tohoto zapomenutého rodáka z Brna poprvé na jeviště. Přiblíží divákům jeho osud i specifický světonázor.
Kurt Gödel (* 28. 4. 1906 – † 14. 1. 1978) se narodil v Brně, většinu svého života však prožil v Princetonu, kde působil v Institutu pokročilých studií. Říká se, že je to nejvýznamnější logik od časů Aristotela. Jeho slavné Věty o neúplnosti změnily pohled na matematiku. Jeho život byl plný bizarností i složitých dějinných i osobních událostí. Jeho objevy a okruhy vědy, kterými se zabýval, jsou velmi abstraktní a pro laickou veřejnost těžce srozumitelné. Fascinující byla však jeho touha objevovat vnitřní mechanismy fungování světa, jeho zvědavost a v neposlední řadě jeho víra, že svět je ve své podstatě dobrý a logický. Trpěl však psychickými problémy a měl strach, že mu někdo do jídla dá jed. Věřil taky v život po životě, jenom za svého života nedokázal vytvořit pro tuto svoji teorii důkaz.
Premiéra a první repríza inscenace se uskuteční 28. a 29. července v bývalé Brněnské káznici vždy od 21:00 hodin. Scénář napsali Patrik Boušek a Eva Lietavová. V inscenaci hrají Petr Hanák, Lucie Hrochová a Veronika Všianská, hudbu má na starosti Ondřej Zámečník, výpravu připravila Klára Vincourová, dramaturgem je Patrik Boušek a vše se děje v režii Evy Lietavové.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory statutárního města Brna a Ministerstva kultury, a ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem v Praze a spolkem Tripitaka. Odbornou konzultantkou projektu byla doc. Mgr. Marie Králová, Ph.D.
Bývalá Brněnská káznice se nachází v Brně-Zábrdovicích, mezi ulicemi Bratislavská, Soudní a Cejl. Jako věznice svému účelu sloužila v letech 1784 až 1956, kdy její roli převzala věznice v Bohunicích. Na počátku 21. století vznikl záměr z tohoto chátrajícího komplexu budov (brownfield) vytvořit Kreativní centrum Brno.HistorieStavbaRoku 1770 bylo rozhodnuto o výstavbě moravsko-slezské trestnice v Brně, v tehdejší městské čtvrti Dolní a Horní Cejl. O dva roky později byl položen základní kámen a v roce 1779 byla vysvěcena vězeňská kaple Nanebevstoupení Panny Marie brněnským biskupem Matyášem Františkem Chorinským z Ledské. Původně čtyřkřídlá budova káznice nicméně až do roku 1784 sloužila jako dočasné útočiště sirotků, kteří kvůli přestěhování Stavovské akademie z Olomouce museli opustit jezuitskou kolej. Zpočátku sem byli umisťováni jen lehčí provinilci, pro těžší zločince i nadále fungovalo vězení na Špilberku. Věznice už tehdy měla svou mužskou a ženskou část, ale dohromady jen 16 cel. Později bylo vestavěno příčné křídlo a mezi roky 1843–1844 nakonec došlo k zásadní přestavbě, která zvýšila kapacitu až na několik stovek vězňů. Josef Jacobi na základě projektu Josepha Seiferta připojil uliční průčelí s reprezentativním trojdílným vstupem členěným iónskými sloupy i zadní křídlo, čímž došlo k vyrovnání stavby z obou stran s uliční frontou. Na počátku 20. století došlo k další přestavbě.
První ročník festivalu se konal v roce 2016 s podtitulem ztracené / nalezené domovy a prohloubil téma německé a židovské minority žijící před válkou v Brně. Mottem ročníku 2017 byla jednota v rozmanitosti a jeho vyvrcholením pozvání 120 členů významných brněnských rodin Tugendhat, Löw-Beer a Stiassni. V roce 2018 se festival pod mottem čas re/vize zaměřil na bilanci stoleté historie novodobého česko/slovenského státu. V roce 2019 se festival zamýšlel nad výročím sametové revoluce pod heslem teď když máme, co jsme chtěli. Ročník 2020 měl motto vystup z řady.
Program letošního ročníku zde.
…
Komentáře k článku: Meeting Brno: Pravda vítězí?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)