Konec legrace (No. 1)
Před několika tisíci lety dal Bůh lidem desatero přikázání. Základní příručku pravidel, podle kterých by se měl žít slušný život v souladu se společenskou morálkou i vírou. Jenže kdo rozhoduje, co je dobré a co špatné, dnes? Nakolik dnešní společnost dodržuje ony etické zásady a jde vůbec vyřešit morální dilema jednou větou? A záleží na tom ještě vůbec někomu? Podobné otázky si kladl Krzysztof Kieślowski, když roku 1988 napsal scénář a natočil seriál televizních filmů – Dekalog, kde každé přikázání dostalo samostatnou epizodu, a na osobních příbězích obyvatel jednoho varšavského sídliště ukázal morální rozpad společnosti. Divadelní adaptace Stephana Kimmiga z vídeňského Volkstheatru s názvem Desatero přikázání je podobenstvím o hledání morálky. Nedělní představení v Divadle na Vinohradech zahájilo letošní Pražský divadelní festival německého jazyka.
Kimmig se rozhodl příběhy nerozdělovat, ale nechal je se volně prolínat, aby se spojily v téměř tříhodinovou inscenaci. Nejedná se však o dějovou propojenost, nýbrž o vnější formální postup. Jednotlivé epizody jsou rozsekány na několik částí a úseky několika rozdílných osudů jsou pak mezi sebou promíchány. Zatímco se na jevišti odehrává situace z jednoho příběhu, aktéři těch ostatních vyčkávají na červených plastových židlích vpředu po stranách jeviště, až znovu dostanou prostor a herce v centru dění nahradí.
Stejně jako se mezi sebou střídají rozdílné dějové linie, tak i oktet herců doplněný o dvě děti plynule přechází z role do role. Představitelé převléknou kostým, paruku a spolu s tím výrazně promění i svůj herecký projev. A právě herectví je největší silou celé inscenace. Obejde se (většinou) bez velkého patosu, je velmi přesné a poutá divákovu pozornost i ve chvílích, kdy inscenace dlouhými promluvami a místy poněkud nesoudržnými propletenci lidských osudů ztrácí na temporytmu. Každý z herců dokáže své postavy dostatečně odlišit a nesklouznout při tom k parodii, byť na jemné zesměšňování či mírný nadhled také dojde. Navíc je věcné herectví dokreslováno občasnými stylizovanými gesty a pohyby, které metaforicky dovysvětlují vztah mezi jednajícími. Když například během štědrého večera milenka odláká muže, který je objektem jejího zájmu, od jeho rodiny, ukazuje mu svou oddanost a odevzdanost spojenou ale zároveň s určitým nátlakem tak, že na něj začne padat celou vahou svého těla.
Ostatní prvky inscenace již bohužel nejsou tak čitelné či srozumitelné. Režisér se patrně snažil abstrahovat příběhy do obecné roviny výpovědi o současné společnosti, čemuž svědčí i prázdná scéna. Narušuje ji jediný výrazný prvek, a sice torzo kabiny kamionu. Po úvodu, v němž starší dáma v bílých šatech, evokující přesluhujícího anděla či ducha, adresuje autorovi směs filosofických otázek (Co je štěstí? Co je důležité? A co láska?), se tato bytost odebere do nákladního vozu a sleduje, jakou odpověď jí autoři prostřednictvím inscenace nabízejí. Rozbité auto a do jisté míry i kostýmy odkazují k osmdesátým letům v neutěšených končinách. V několika momentech se zmiňuje přímo Polsko, nebo postavy dokonce začnou polsky mluvit. Tendence zobecnit příběhy na všeobjímající úvahy o lidském chování, uvažování a dilemata, která dnes společnost i jedinci řeší, se ovšem s připomínáním konkrétního polského kontextu osmdesátých let poměrně dost bije.
O adaptaci, která by nesla podobně silnou výpověď a dojem jako Kieślowského filmy, nemůže být řeč; o to více inscenaci neustálé připomínání původní předlohy vlastně škodí. Rozhodně však zaujmou nadstandardní herecké výkony, které si tak bezprostředně (a přesto výjimečně) dokázaly osvojit jeviště Divadla na Vinohradech.
https://www.youtube.com/watch?v=fXViR7u7FTw
Volkstheater, Vídeň – Krzysztof Kieślowski: Desatero přikázání. Režie: Stephan Kimmig, dramatizace: Stephan Kimmig a Roland Koberg, dramaturgie: Roland Koberg, scénografie: Oliver Helf, kostýmy: Anja Rabes, hudba: Michael Verhovec, light-design: Paul Grilj. Hrají: Gábor Biedermann, Peter Fasching, Anja Herden, Lukas Holzhausen, Nadine Quittner, Seyneb Saleh, Jutta Schwarz, Jan Thümer, Leonhard Baumgartner, Johanna Baumgartner. Premiéra 15. 12. 2017. Psáno z představení 18. 11. 2018 v Divadle na Vinohradech v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
///
Více o Pražském divadelním festivalu německého jazyka na i-DN:
Komentáře k článku: Konec legrace (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)