Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    A studio Rubín vypisuje autorskou dílnu

    Pražské divadlo A studio Rubín vypsalo třetí ročník úspěšného projektu Autor v domě. Cílem této iniciativy je vytvářet ideální prostředí a podmínky pro kreativní autorské psaní a podporovat tím vznik nových divadelních textů. Do dílny se můžou přihlašovat autoři a autorky bez rozdílu věku i zkušeností. Vybraní účastníci získají možnost pracovat v tvůrčím dialogu se dvěma výraznými osobnostmi české divadelní scény – Markétou Bidlasovou a Jiřím Ondrou, a představit svůj finální tvar divákům Rubínu v podobě scénických čtení. Zájemci se mohou přihlásit do 28. února 2021.

    Interiér Divadla Orfeus Radima Vašinky (dnes A-studio Rubín) v 2. polovině 60. let. Na schodech stojící herec Jiří Kellner, vlevo vzadu Pavel Linhart, pozdější divadelní dobrodruh, vpravo vzadu R. V., uprostřed herec Tomšů, vpravo herečka Stanislava Vránová. FOTO archiv Radima Vašinky

    Autor v domě vychází z dramaturgie A studia Rubín, která je do značné míry založena na autorských textech a inscenacích. V rámci autorské dílny se účastníci i tutoři setkávají na pravidelných kolokviích, která slouží jako platforma k tolik potřebné reflexi a vedení angažovaného dialogu. K vytvoření podnětné atmosféry přispívá také fakt, že se nekonzultují pouze vznikající texty samotných autorů ale i tutorů – a to od jejich základní ideje až po finální tvar. Závěrečným výstupem bude scénické čtení, které se uskuteční v A studiu Rubín. Potenciální možností je také inscenování některého textu či textů v A studiu Rubín a jejich zařazení do repertoáru.

    Více než kdy jindy máme potřebu podporovat začínající umělce. I když netušíme, kdy budeme moci opět otevřít naše divadlo, věříme, že světlou stranou dnešní těžké situace je možnost se hlouběji zamyslet nad naší společností i osobními životy. A toto pozastavení může vyústit do pozoruhodných uměleckých tvarů. Naše letošní sezona, sezona Velkého úklidu, je koneckonců také výsledkem reflexe jarní nenadálé situace, říká umělecká šéfka A studia Rubín Dagmar Fričová.

    V roce 2019 se pod tutorským vedením Reného Levínského, Dagmar Fričové a Lucie Ferenzové dílny účastnili autoři Bernardeta Babáková, Eva Blechová, Barbora Hančilová a Ondřej Šulc. V roce 2020 převzali vedení dílny Ondřej Novotný a Simona Petrů, díky nimž tvořili své texty Jana Hrdá, Jana Micenková, Tomáš Ráliš a Martin Toul. Zatímco většina textů pilotního dílu byla před plošným uzavřením divadel zinscenovaná v rámci autorských čtení v A studiu Rubín, výsledná práce autorů druhého ročníku právě získává finální tvar díky režisérovi Janu Fričovi. Ten v současné době pracuje na rozhlasových scénických čteních, která budou k poslechu v podcastu Fade in Rubín.

    Texty tutorů pilotního ročníku se objevily i na divadelních jevištích. Zatímco hra A osel na něj funěl Reného Levínského se hrála během Vánoc 2019 v Městských divadlech pražských, scénář Lucie Ferenzové k inscenaci Jezero (premiéra 30. listopadu 2019) je na nynějším repertoáru A studia Rubín, stejně jako inscenace Tumor: karcinogenní romance (premiéra jako site-specific A studia Rubín v pražské Invalidovně 17. září 2019) Dagmar Fričové, která získala nominace v rámci Cen divadelních novin i Thálie.

    Autor v domě reaguje na dlouhodobě neuspokojivou situaci současné české dramatiky. Inspiruje se několika modely podpory začínajících autorů v německé jazykové oblasti, kde existuje velká řada dílen, seminářů, festivalů, ale i studijních oborů, které vznik textů rozvíjí a podporují. Více informací o projektu je možné najít na oficiálních webových stránkách a sociálních profilech divadla. Zájemci splňující podmínky projektu pomohou své přihášky zasílat nejpozději do půlnoci 28. února 2021.

    ///

    Podmínky projektu

    Autor v domě je otevřen všem autorům a autorkám bez rozdílu věku i zkušeností. Tutoři spolu s uměleckou šéfkou A studia Rubín budou účastníky vybírat na základě těchto zaslaných podkladů:

    • motivační dopis (max. 2 500 znaků),
    • strukturovaný životopis,
    • náčrt synopse budoucího textu (max. 2 500 znaků),
    • jedna až dvě ukázky dosavadní tvorby s krátkým komentářem důvodu výběru.

    Vše zašlete na e-mailovou adresu [email protected] a v předmětu uvěďte „Autor v domě“. Přihlášky zasílejte nejpozději do 28. února 2021. První kolokvium se bude konat v sobotu 27. března 2021.

    Tutoři

    Markéta Bidlasová

    Studovala DAMU v Praze, obor dramaturgie. Pracovala jako kmenová dramaturgyně v Činoherním studiu v Ústí nad Labem (1993–2001), ve Švandově divadle na Smíchově (2003–2009) a v Divadle Komedie (2012–2016). Externě pak v pražských divadlech: Činoherní klub, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo Labyrint, Divadlo v Celetné a v posledních letech také v Klicperově divadle v Hradci Králové.

    Je autorkou několika divadelních her – např. Kurva svatá, Podzimní hra a Her master’s voice a také dramatizací např. Osm a půl a půl, Profesionální žena  a Tři stařeny.  Za svou hru Pastička, která byla uvedena v Divadle Husa  na provázku a A studiu Rubín, získala 2. Cenu Nadace Alfréda Radoka za nejlepší původní českou hru roku 1995. Hra byla přeložena do několika světových jazyků.

    Je autorkou scénáře k filmu Jako nikdy (režie Zdeněk Tyc, 2013), který získal Cenu Trilobit společnosti Fites, nominaci na Cenu české filmové kritiky a také na Výroční cenu České filmové a televizní akademie Český lev. Její filmový scénář Eldorádo (společně se Zdeňkem Tycem, získal 3. místo v Ceně Sazky za nerealizovaný filmový scénář za rok 2005.

    Od roku 2016 vede Kursy tvůrčího psaní při Národním divadle v Praze. V roce 2017 vedla tvůrčí seminář na Vysoké škole kreativní komunikace v Praze.

    Jiří Ondra

    Studoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla (vedoucí M. Krobot). Pracoval jako umělecký šéf Divadla D21 v Praze (2012–2017) a současně působil jako kmenový režisér a dramaturg v Divadle rozmanitostí v Mostě (2010–2020). Od roku 2018 režijně a autorsky spolupracuje s A studiem Rubín, kde vytvořil inscenace Thelma a Selma a Perníková chaloupka čekání na lopatu. Jako režisér i autor v minulosti spolupracoval také například s Divadlem Lampion Kladno, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Horáckým divadlem Jihlava, Slezským divadlem v Opavě, Teatr Novogo Fronta a Kolonie, z. s.

    Věnuje se divadelní tvorbě nejen pro dospělé, ale také pro děti a mládež. Inscenace Pozor děti, přijela k nám pouť podle autora Mika Kennyho (Divadlo rozmanitostí Most) získala cenu odborné poroty za nejlepší inscenaci festivalu Dítě v Dlouhé 2018. Kromě divadla spolupracuje také s Českým rozhlasem. Je také autorem scénářů, dramatických i písňových textů.

    Mimo autorskou a inscenační činnost se věnuje teatroterapii. V Dětském domově Lety spoluzaložil divadelní soubor Pasažéři. Dále vedl uskupení ZAZRAKEM, divadelní soubor herců se zrakovým handicapem při Tyflocentru Praha, o. p. s. Od roku 2012 působí též jako lektor divadelního studia pro děti a mládež Dětský talent v Praze.

    • Autor:
    • Publikováno: 23. prosince 2020

    Komentáře k článku: A studio Rubín vypisuje autorskou dílnu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,