Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika Názory – Glosy

    Hra, která hraje proti vám

    Městečko Palermo je hra stará pomalu jako lidstvo samo a jen málokdo si ji nikdy nezahrál. Pravidla jsou v zásadě velice jednoduchá: z určitého počtu lidí (představující obyvatele městečka Palerma) je zvoleno několik vrahů, kteří mají za úkol vyvraždit celé město. Zároveň jsou vybráni catani (policie), kteří se, společně s občany, snaží vrahy odhalit a městečko zachránit. Kouzlo této jednoduché hry je dvojí: pokaždé dopadne jinak, a navíc má každý z účastníků na výsledku podíl. S inovativním nápadem přesunout hru na jeviště a udělat z ní intenzivní divadelní zážitek přišel režisér Janek Lesák s kolektivem. Od ledna letošního roku má tak publikum možnost být součástí inscenace s názvem Městečko Palermo usíná.

    Městečko Palermo usíná a městečko Palermo se probouzí. Foto: archiv divadla.

    Možná spíše než hrou je Městečko Palermo sociálním experimentem, který je zasazen do 20. – 30. let minulého století. Pravidla jsou zde nastavena tak, aby i akce a chování hráčů působilo jako autentické v prostředí tehdejší společnosti. Přesto, že se pohybujeme v poměrně nedávné historii, v závěru velmi jasně vynikají paralely stále se opakujících problémů, které se odrážejí v tématech manipulace, diktátorství nebo korupce, s nimiž hra pracuje a aktivně je ohledává.

    Palermo Janka Lesáka a dramaturgyně Natálie Preslové je unikátně propracovanou a dobře strukturovanou interaktivní inscenací, v níž každý divák sehrává určitou roli. Všichni přítomní se totiž po dobu hry oprošťují od sebe samých a stávají se postavou, která je jim přidělena. Nejedná se ale pouze o nepodstatné charaktery, které „vyplňují prostor“ – jednání každé z postav může zásadně ovlivnit dění, a proto je třeba být obezřetný, sledovat, naslouchat a především jednat.

    Aby se ale hra zcela nevymkla kontrole a nestal se z ní nesmyslně neorganizovaný chaos, jsou v Palermu přítomni čtyři vypravěči. Ti jsou jednak občany Palerma, ale zároveň i koordinátory plynutí času a soudních procesů. Právě oni jsou připraveni postarat se o všechny potíže, které by mohly nastat. To, jakým směrem se ale hra bude odvíjet, už není v jejich kompetenci. I přesto, že se jedná o divadelní iluzi, průběh a rozřešení není uměle vykonstruováno, naopak závisí na jednání a rozhodnutí samotných hráčů.

    K větší autenticitě a snadnějšímu proniknutí do hry posloužila i žádost tvůrců, aby se všichni dostavili na hru v dresscodu 20. let, což dodržují i všichni vypravěči s decentními, ale velice trefnými kostýmy Paulíny Bočkové. Tomu je uzpůsobena i poměrně prostá scéna Mikoláše Ziky, která je tvořena obrovským kruhem z židlí, přičemž okolo jsou pověšeny cedule s názvy jednotlivých částí města (lazaret, farma, bar, radnice, etc.), které jsou doplněny dobovými rekvizitami.

    Výraznou roli sehrává i světelný (Daniel Kozlík) a hudební design (Vojtěch Drobek Krátký a Ivo Sedláček), který funkčně navozuje atmosféru v městečku. Nejedná se pouze o zvuky přicházející noci, či bouře, ale také dramatický hudební podkres, který například při soudní při znatelně stupňuje napětí.

    Souhra technických složek vytváří skvělé autentické zázemí, kterému ve spojení s precizně vybudovaným komplexním konceptem Lesáka, Preslové a kolektivu, vdechuje život až přítomnost a aktivita samotných hráčů. Nehledě na to, jak je kdo ostýchavý, hra přiměje participovat a vtáhne do své vlastní existence úplně všechny. Vzniká nová realita městečka Palerma, ve které je pro většinu účastníků snadné stát se na nějakou chvíli někým jiným a vést alternativní život, protože je to jenom hra… nebo ne?

    Městečko Palermo v experimentálním prostoru NoD je unikátním interaktivním diváckým zážitkem, který se pohybuje na pomezí LARPU, hry a divadelní produkce. Ocitnete se v prostoru, kde jste, ale zároveň i nejste sami sebou. Stáváte se občanem městečka Palerma, a máte jen jeden jediný cíl: Hrát hru, která hraje proti vám. Jste připraveni? Městečko Palermo se probouzí…

    ///

    Experimentální prostor NoD, Praha – Janek Lesák a kolektiv: Městečko Palermo usíná. Režie: Jan Lesák, game design: Janek Lesák, Natálie Preslová, dramaturgie: Natálie Preslová, scénografie: Mikoláš Zika, kostýmy: Paulína Bočková, hudba: Ivo Sedláček, light design: Daniel Kozlík, sound design: Vojtěch Drobek Krátký, animace: Jaroslav Klimeš, inspice a rekvizity: Josef Ťupa. Hrají: Lumíra Přichystalová, Martin Cikán, Láďa Karda, Jan Strýček, Jakub Ruschka. Premiéra 4. 1. 2020.

    ///

    Více o inscenaci Městečko Palermo usíná v DN 3/2020:

    Smrt jedné táborové hry – tohle je Palermo!


    Komentáře k článku: Hra, která hraje proti vám

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,