Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Irští vyvrženci

    Dramaturgická štika v rybníce českého divadelního provozu, Divadlo LETÍ, představilo černočernou hru Terminus, jejímž autorem je irský dramatik Mark O’Rowe. Režisérka Martina Schlegelová obsadila do tří monologických rolí, označených pouze písmeny A, B a C, Marcelu Holubcovou, Pavlínu Štorkovou a Richarda Fialu. Drsná „nakládačka“ ve verších (mimořádně dobře znějící překlad Ester Žantovské) propojuje postupně a nenápadně tři osudy, tři pravidelně se střídající monology. Žena středního věku (Holubcová), která pracuje u telefonu na „lince důvěry“, se rozhodne chránit svou kamarádku před její agresivní lesbickou partnerkou, dívka (Štorková) se odváže na mejdanu v tančírně, z něhož se vypraví se třemi dalšími kumpány na adrenalinové erotické dobrodružství k jeřábu u rozdělané novostavby, panic (Fiala), který neví, jak navazovat vztahy se ženami, upíše svou duši ďáblovi a stává se vraždícím monstrem. Smrt vstupuje i do příběhu obou žen, všechny tři osudy se ve finále vzájemně propojují, nejsme si jisti, co je realita, sen či vstup do jiných dimenzí, postavy komunikují kromě lidí i s démony a anděly. Spousta násilí a vulgarit ve hře nepůsobí samoúčelně, a i když se jedná o hodně vyhraněnou poetiku, znepokojivá výpověď o době, ve které žijeme, to nepochybně je. Herci obdivuhodně (i technicky) zvládají své party, měkčí výslovnost Holubcové vyvažuje její civilní autenticita, histriónský Fiala je zase v přednesu chvílemi výrazově naddimenzovaný, nicméně nejde o interpretační problémy zásadní. Všichni tři se pohybují v jakýchsi dutých kójích, na něž lze i vylézt a povážlivě na nich balancovat (zvláště Štorková si počíná téměř akrobaticky). Důležitými hybateli výtvarné stránky inscenace jsou „animátoři“ AELDRYN a Barbora Herchlová, přiznaně – vystaveni zrakům publika – promítají fotografie, trojrozměrné objekty, občas snímají kamerou herce i diváky. Dynamiku dodává inscenaci i muzikant od mixážního pultu Miko. Ten podbarvuje kruté příběhy, které nám sugestivně předestírají herci dynamickými hudebními vstupy, občas velmi účinnými, někdy však také trochu problematickými (slavný americký country hit Riders in the Sky mi s irskými reáliemi příliš nekonvenoval). Ano, na inscenaci můžeme nalézt drobky nedokonalosti, celkový tah na branku však přehlédnout nelze. Jde o agresivní, moderní a smyslupné divadlo.

    Divadlo LETÍ Praha ve Švandově divadle – M. O’Rowe: Terminus. Přeložila Ester Žantovská. Režie Martina Schlegelová, výprava Jana Špalová, hudba Miko, dramaturgie Marie Špalová. Česká premiéra 13. března 2010.

    • Autor:
    • Publikováno: 14. června 2010

    Komentáře k článku: Irští vyvrženci

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,