Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Sergův efekt, divadelně zcela neefektivní

    Ta hodinka a čtvrt strávená ve společnosti francouzského performera Gaëtana Vourc’ha byla opravdu hodně zvláštní. Čas se vleče pomalu a líně, nenaplněn – jak jsem napsal již v blogu – žádným divadelně postřehnutelným dějem. Nutí vás to, abyste zrevidovali svůj ustálený způsob vnímání a očekávání. Již po několika úvodních minutách, kdy vás Vourc’h, odkládaje helmici astronauta, seznamuje se základními premisami svého minimalistického představení, pochopíte, že si budete muset upravit zrno svého rozlišení a zoomovat vděčně na sebenepatrnější a sebebezvýznamnější nicotnosti. Což je jediný způsob, jak se zachránit před strašlivou nudou. Já jsem se ovšem nenudil ani trochu, protože jsem celou dobu intenzivně přemýšlel, zda jsem se nezbláznil, anebo neztratil smysl pro poetický detail.

    Sergův efekt

    Sergův efekt – strašlivá nuda, či geniální zkouška trpělivosti? FOTO JAROSLAV PROKOP

    Vidím před sebou scénu vyprázdněného, a přece zvláštním chaosem poznamenaného přízemního bytu, tři holé stěny, jednu prosklenou s výhledem před dům, kde parkuje trabant, s dominujícím pingpongovým stolem, který sice láká ke hře, ale to by případní adepti museli nejprve pořádně vygruntovat: tento stůl rozhodně neodpovídá Lautréamontově definici krásy, a nejen proto, že není pitevní. Spíše naplňuje definici entropie – i když i zde dochází k bizarním kombinacím. Trochu jsem zpočátku doufal, že na ně dojde a budou tu inscenovány, ale ten Francouz titěrného vnitřního světa a podezřelého jména si pořád jen hraje s dálkovými ovladači. Vida! Lyrik dostal hlad a – cvak – autíčko řízené jeho neomylnou rukou mu přiváží křupky. Doveze svůj náklad na místo určení? To je drama! Nejede moc rychle? Nebo moc pomalu? Ten koberec není nejrovnější. Mzda strachu si vybírá svou daň. Bohužel vše dopadlo dobře a Frantík teď bude ke svému vínku ještě chroupat. Naštěstí jej vyruší návštěva. A pak další, a další. Všechny představované místními ochotníky. Aspoň jsem si ujasnil etymologii. Ochotník je ochotný ke všemu! Přesto soudím, že vědět, do čeho jdou, nikdy by se toho nepodjali. Těžká byla tato lyrická hodinka, tento zoom na nic neříkající detail. Ne poetický, prostě jen detail. Anebo mi něco uniklo?

    Hodnocení: 1,5

    Viz také recenze Lenky Dombrovské Sergova pomalost, hodnocení 4,5

    Vivarium Studio, Théâtre Nanterre-Amandiers, Paříž – Philippe Quesne: Sergův efekt. Režie, výprava Philippe Quesne. Premiéra 6. listopadu 2007.


    Komentáře k článku: Sergův efekt, divadelně zcela neefektivní

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,