Studio Alta Praha
Umístěním v industriálním prostředí se řadí po bok MeetFactory, Jatkám78 či nákladového nádraží Žižkov. Nachází se naproti holešovickému výstavišti, respektive sportovní Tipsport areně. Přijedete tramvají na zastávku Výstaviště Holešovice, a pokud jedete od Strossmayerova náměstí, půjdete ještě asi 50 metrů po směru jízdy a pak zahnete vpravo. Projdete opuštěnou minivrátnicí do prostoru skladů a garáží a dvorem se vydáte doleva. Tam po dalších asi padesáti metrech vejdete vlevo do osvětleného průchodu, kde – nyní už v halách vlevo i vpravo – sídlí Studio Alta. A ocitnete se v jiném světě. Světě nezávislého umění, kreativity, komunitní soudržnosti. Je zde kavárna, pracovní studia i black box hala pro – především taneční – divadlo.
Provozuje je Sdružení ALT@RT, jež vzniklo v roce 2007 a rok poté otevřelo v tomto areálu Studio Alta – nezávislý prostor pro různé formy nového divadla se specifickým důrazem na současný tanec a pohybové divadlo. Funguje jako ojedinělá platforma spojující profesionální divadlo a zkušebnu s komunitními aktivitami a neziskovým sektorem. Podporuje další vzdělávání tanečníků, systematicky vytváří prostor pro česko-slovenské spolupráce a nezávislou uměleckou tvorbu profesionálních i začínajících umělců. V únoru letošního roku se rozrostlo do dvou dalších hal, které slouží jako ateliéry, další zkušebna pro soubory „bez domova“ a neformální multifunkční kavárna – „náhradní obývák“. Studio Alta je součástí mezinárodní sítě Trans Europe Halles, která sdružuje kulturní centra vybudovaná v industriálních prostorách napříč Evropou.
Rozhovor s ředitelkou LUCIOU Kašiarovou
Co znamená název Alta, respektive původně Alt@?
Původní název Studio Alt@ byl odvozen od názvu sdružení ALT@RT, což byla vysloveně hra slov. Od používání Alt@ jsme později upustili z praktických důvodů. Oficiální status je dnes Studio Alta, kterého provozovatelem je ALT@RT, z. ú. Baví mne zjišťovat, jak v každé krajině znamená Alta něco jiného.
Kdy a jak vzniklo Studio Alta?
Původní Studio Alt@ byla zkušebna poblíž Hradčanské, na místě, kde je dnes tunel Blanka, což je pro mě velmi symbolické, vždyť i zde v Holešovicích se nacházíme v područí developerů, v areálu, který by měl časem lehnout k zemi. Ta nejistota, ve které budujeme už osm let kulturní centrum, je pro mě každodenní mandalou, díky které si uvědomuji, že všechno, co děláme, je pomíjivé tak jako živé umění, o které se v Altě staráme. Myslím, že toto vědomí by mohlo pomoci nakopnout vícero mnoho let fungujících kamenných divadel. Studio Alt@ se od roku 2008 nachází v Holešovicích, kde jsme původně s mým partnerem Petrem Voříškem otevřeli jednu zkušebnu, která se postupně přetvořila i v hrací prostor. Dva roky nato jsme otevřeli další halu – č. 31, kde jsme začali provozovat dětské studio, uvedli v provoz malou zkušebnu a mobilní bar. Toto období bylo pro mne náročné, ale krásné. V tom čase už s námi pracovali Lukáš Benda a Karolína Hejnová, učili jsme se vlastními chybami. Dělali jsme všichni všechno a osobně znali každého, kdo do Alty jako performer zavítal. Tak jsme si postupně začali naši činnost definovat, že Studio Alta je náhradní domov nezávislých umělců. Doufám, že je tomu tak dodnes. V únoru jsme otevřeli další dvě haly: meeting point nebo – jak my tomu říkáme – kulturní obývák a další zkušebnu.
Mohla byste něco říct o Sdružení ALT@RT?
Od svého vzniku se věnovalo jak pomoci nezávislým uměleckým uskupením pracujícím v oblasti živého umění, tak i dalším kulturně-společenským aktivitám. Tato snaha o propojení profesionálního umění a společenské angažovanosti je doteď jedním z našich hlavních cílů a díky novým halám jsme schopni jej naplňovat ještě intenzivněji. Studio Alta není a nikdy nebylo jen „divadlo“, ale je to zejména místo, kde se lidi mohou potkat v neformálním prostředí, prodiskutovat společně různá témata, vidět vzájemně průběh své práce (což se díky třem zkušebnám na jednom místě dnes daří výtečně), či navázat nové spolupráce. To vše se děje mezi lidmi z mnoha oborů, s dětmi, s publikem. Studio Alt@ je díky širokému spektru aktivit každodenně navštěvováno velkým spektrem lidí. Je místem pro intenzivní zážitky, které spoluvytváří všichni návštěvníci. Je náhradním domovem uměleckých skupin a občanských sdružení.
Jak Studio Alta funguje jako organizace?
Nemáme žádné zaměstnance. Všichni zde pracují jako externisti a každý z nás má ještě další práci tak, aby se sám uživil. Od roku 2015 jsme zapsaným spolkem. Naše rozhodování je ve většině případů týmové, momentálně je nás osm aktivních členů, každý odpovídá za svoji část aktivit. Právní a finanční odpovědnost nesu já. Od prvního dne otevření Studia Alta jsem jeho ředitelkou. Nejprve to tak přirozeně vyplynulo a teď je tomu tak proto, že mne tým Studia Alta do této funkce opakovaně zvolil.
Jaká je dramaturgie Studia Alta a jak se odlišuje od Ponce či jiných prostor pro české nezávislé divadelní umění?
Naše dramaturgie se liší zejména v tom, že od počátku se nesnažíme být divadlem s vlastní elitní dramaturgií. Jsme především pracovním prostorem, který je zaměřen na proces, ne na výsledek. Pro každou skupinu, která u nás nějakým způsobem pobývá – zkouší, hraje, vzdělává, komunikuje, koexistuje –, hledáme specifický způsob, jakým může být začleněna do běžného chodu Studia Alta.
Od počátku své existence navíc spolupracujeme s dalšími organizacemi, kterým pomáháme pořádat jejich festivaly, přehlídky a podobně. Spolupracujeme pravidelně například s festivalem 4 + 4 dny v pohybu, Se.s.ta, Partitura, Impro festival…
Jak sháníte peníze na provoz?
Studio Alta využívá provozní dotace od Magistrátu hl. města Prahy a ministerstva kultury. Fungujeme však v komerčním nájmu, kde platíme zhruba 200 Kč za metr čtvereční plus energie, což při naší rozloze 1075 metrů čtverečních vyrůstá na enormní cenu, kterou z provozních dotací nejsme schopni pokrýt. Další dofinancování vykrýváme z pronájmů, koprodukcí a dalších menších grantů. Díky tomu jsme se stali místem, ve kterém se pořád něco děje. Nemůžeme si dovolit existovat v systému běžných klasických divadel, kde se dopoledne zkouší a večer hraje. To bychom museli hned zavřít. Musíme být maximálně flexibilní a otáčet různorodé akce v těsné návaznosti po sobě. Jsme schopni pojmout objem aktivit, který by v běžném kamenném divadle prakticky nebyl možný.
Jakou vidíte budoucnost Studia Alta a moderního českého tance?
Mojí osobní touhou je vytrvat být otevřená, naslouchat potřebám oboru a společnosti. Neoblomně dokola přesvědčovat společnost, jak důležitou hodnotou je člověk kulturní. Dnes více než jindy vnímám nesmírnou důležitost a krásu současného tance, který nás učí být vnímavý, tolerantní vůči jiným bytostem, jiným tělům, jiným duším. Budoucnost Studia Alta je nejasná. Nevíme, kdy skončí, kdy dostaneme výpověď. Ale pokud to bude možné, budu hledat cesty a motivace pro sebe i celý tým tak, aby pro všechny byla práce ve Studiu Alta smysluplná, poučná, překvapivá a lidská.
Komentáře k článku: Studio Alta Praha
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)