Obsah Divadelních novin 11/2013
Kritický žebříček 11/2013
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Richard Erml Zdeněk Hořínek Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jan Kolář Marcela Magdová Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Michal Zahálka Divadlo v Dlouhé (Pokračování textu…)
Kritika /
Ty báječné Kočky a kocouři
V Městském divadle Brno kompletují sbírku světových muzikálových titulů a muselo tedy logicky dojít i na jeden z vůbec největších hitů všech dob, taneční muzikál Andrewa Lloyda Webbera Cats. A to v nové inscenační verzi, což odpovídá ambicím ředitele divadla i režiséra projektu Stanislava Moši – vlastně na všech velkých titulech, které v...
Kritika /
Pašije jako karneval
Viděl jsem druhou premiéru Slečny Jairové, v níž opravdu řádili divadelní Trollové jako pominutí. V originální scénografické stěně Martina Černého (jejímž pootočením se nápaditě mění vstupní dvorek v interiér) se potměšilé dveře otevíraly, kdy neměly, větrný mlýn v pozadí se točil, kdy chtěl.
Kritika /
Slečna Jairová umře dříve, než ožije
Jedno je třeba režisérce Haně Burešové a dramaturgovi Štěpánu Otčenáškovi přiznat – odvahu. Inscenovat u nás téměř neznámý text belgického dramatika, navíc složitě komponované a biblickými odkazy zatěžkané mystérium, je jistě dramaturgická kuráž. Avšak tím výčet kvalit inscenace Slečna Jairová v Divadle v Dlouhé víceméně končí.
Kritika /
Protézy i čelisti doktora Burkeho
Divadelní bratrství Davida Drábka a doktora Burkeho přináší nemalá očekávání, člověk hned pomyslí na krásné setkání deštníku se šicím strojem na operačním stole. Nebude však náhodné. Smočkova legendární komedie z roku 1965 Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho je groteska s výraznými spodními proudy smutku, absurdnostmi, jazykovými hříčkami...
Kritika /
Něha se samopalem
Jedním z výstupů loňského ročníku Překladatelské dílny Dilia zaměřeného na skandinávské jazyky bylo drama Králíček finské autorky Saary Turunen. Čeština se tak stala desátým jazykem, do něhož byla hra od svého uvedení v roce 2008 na Divadelní akademii v Helsinkách přeložena.
Kritika /
Neseme důsledky svých činů
Kde to jsem? Kam se ženu? Kdo řídí mé kroky? Poté, co jsem selhal, nenalézám klid. zpívá na úvod inscenace Olimpiady Josefa Myslivečka ve Stavovském divadle Clistene, král Sikyonu. Před pětadvaceti lety se mu narodila dvojčata Aristea a Filinto. Podle věštby se ho syn má pokusit zabít, a tak ho nechá hodit do moře.
Kritika /
Lepší nic než něco
Divadelní soubor Company.cz pokračuje ve svém plánu seznamovat české publikum s polskou dramatikou. Nyní uvedl v režii Gabriela Gietzkého ryzí komedii, divácky a intelektuálně nenáročný Scénář pro tři neskutečné, ale existující herce. Autorem textu je dramatik Bogusław Schaeffer (1929), jehož avantgardní kusy jsou v Polsku velmi oblíbené.
Kritika /
Houpavý jazz zlínských dělníků
Neexistuje snad mnoho českých scén, na nichž by jeden z nejrenomovanějších režisérů Ivo Krobot nezanechal svou stopu. Pro svou premiérovou režii v Městském divadle ve Zlíně si vybral slavnou a (i z filmového zpracování z roku 1992) obecně známou novelu Johna Steinbecka O myších a lidech.
Kontext /
Uhdeho literární pře
Není úplně obvyklé, že spisovatel, básník, dramatik vstoupí do hájemství literární historie a pokusí se „jiným pohledem“ obohatit povýtce spíš exaktní než básnický obor. Milana Uhdeho k tomuto kroku vedly dva důvody.
Kontext /
O té podivné a pozoruhodné hře
„Líčená komedie“ Ladislava Smočka Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho (1966) je hra podivná a pozoruhodná. Ač pouhá aktovka, bývá řazena spolu s hrami Topolovými a Havlovými k nejvýznamnějším poválečným dramatickým dílům a vyvolává soustředěný zájem kritiků a teoretiků.
Kontext /
Kontext /
Pohled do výstřihu
Přečetli jsme v Literárních novinách
Britské královské audience aneb Olivier Awards 2013
Procedurální změny předcházející letošnímu 37. udílení nejvýznamnějších britských divadelních cen – Olivier Awards – vyvolaly ještě před jejich vyhlášením značnou kontroverzi v londýnských divadelních kruzích. Úprava volebního systému, umožňující hlasovat všem členům SOLT.
Burza /
3MIS3
Zásluhou několika jedinců získává chlast špatnou pověst. Dovedete si představit divadlo v prohibici? Divadelníky a diváky vytěsněné před divadlo tak jako kuřáky před hospodu?
Burza /
Burza /
Konference celosvětové herecké asociace (FIA)
Herecká asociace informuje
Život v podvodu II
Když maminka naposledy hostovala v Olomouci Káťu Kabanovou, platilo jí divadlo docela nóbl hotel. Někdy odpoledne tam se mnou chodila na kávu, pan hoteliér mi také přinesl takové malé kafíčku, šlehačku a cukřenku – hrozně se mi to líbilo.
Burza /
Fringe znamená okraj (No. 3)
Vlastně jsem původně šla na jiné představení, ale náhoda tomu chtěla, a já se ocitla v Divadle Na Prádle na improvizovaném představení anglické skupiny Windermere Productions An Average Day for Johnny Moon.
Burza /
Příběh fotografie: Pavel Nesvadba: Pan Polštář
Moje cesta k divadelní fotografii nebyla sice přímočará, ale vlastně docela přirozená. Vzpomínám si, jak nám příbuzná vozila ze Západního Německa fotografické katalogy a mě tehdy jako třináctiletého kluka napadlo, jak by bylo krásné jezdit po světě a fotografovat.
Kritika /
Pod jednou střechou
Na repertoáru Studia Ypsilon se nedlouho po Muži na větvi objevuje nová hra zdejšího principála Jana Schmida. Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu, nejednoznačně rozostřená moralita o kontaktu s vracejícími se emigranty, však nevznikla až teď, – první verzi textu datuje autor v divadelním programu již k roku 1991. K roztomile čecháčkovskému...
Fringe znamená okraj (No.4)
Tak jsem tentokrát zakusila opravdu extrémní polohu divadla. Ta první se jmenuje Superheroes a holohlavý řízek Tom Corradini diváka opravdu nešetří. A PSC s adaptací Websterovy hry Duchess of Malfi a Tragedy of Tragick Proportions byl ještě větší masakr...
Rozhovor /
Jana Paulová: Jediné, co nás chrání, je intuice
To byla doslova klaunova zpověď. Omlouvám se za mnoho slov a málo myšlenek, napsala mi po našem setkání v hospodě na Újezdě. Jana Paulová (1955) je žena, které se musíte za její cestu životem obdivovat.
Fringe znamená okraj (No.5)
Pro italsko-anglické duo Létající plnovousy a jejich bezdomoveckou inscenaci Nemocniční sofa je charakteristická něžná a křehká poetičnost...
Fringe znamená okraj (No.6)
Co kdyby Matka Země začala vyprávět svůj příběh?... O představení nizozemské performerky Nancy Wiltink. Předchozí díly denních zpravodajství z Prague Fringe 2013 najdete v rubrice Festivaly nebo v sekci Seriály a blogy.
Z deníku teatropunkera (No. 11/2)
V rámci Žižkovské štace se v Matce měst konečně komplexněji představila olomoucká Tramtarie aneb Tři dny v Tramtarii. Zastavení druhé: Jana Eyrová.
Zprávy /
Tip na pondělí II. – Slovenská Psota
Už 18. ročník festivalu Slovenské divadlo v Praze zakončí 3. června inscenace Psota. Do Divadla Bez zábradlí ji přiváží nezávislé Divadlo Pôtoň. Po skončení produkce budou mít diváci možnost prohlédnout si scénu.
Jana Paulová: Herec nemá mít pocity
V aktuálních DN 11/2013 vychází velký rozhovor s herečkou Janou Paulovou Jediné, co nás chrání, je intuice. Nabízíme alternativní verzi úvodního slova a část rozhovoru, která se do tištěných DN nedostala. Shodou okolností se zabývá především herectvím.
Zprávy /
Motýli a Jiří Wolker
Letošní 56. ročník Wolkrova Prostějova (11.-15. června) nabízí tematicky i žánrově pestrý program složený z vystoupení 95 sólových recitátorů a 10 inscenací divadla poezie, které vycházejí z literárních děl mnoha českých i zahraničních autorů nebo z vlastní literární činnosti interpretů.
Zprávy /
Tip na pondělí I. – Švédská studie zábavy
Na Nové scéně Národního divadla se 3. června od 20.00 odehraje jediné představení – Ekmanův triptych: Studie zábavy - proslulého baletního ansámblu Cullberg Ballet.
Zprávy /
Tip: Ensemble Opera Diversa: Krajina jako hudba
Na koncertě s názvem Krajina jako hudba 3. 6. 2013 v 19.30 ve foyer Domu umění v Brně vystoupí smyčcový orchestr Ensemble Opera Diversa (koncertní mistr Jan Bělohlávek) a komorní sbor Versus (sbormistr Vladimír Maňas).
Zprávy /
Premiéry 11. 6. – 24. 6. 2013
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.
Zprávy /
Divadlo Archa vyklizeno
Divadlo Archa s ohledem na aktuální povodňovou situaci v Praze ruší v nadcházejících dnech svá představení.
Ostravské divadelní snění (No. 1)
První den pátého ročníku ostravské Dream Factory nabídl svým návštěvníkům dvě inscenace podstatně odlišné – jak žánrově, tak celkovým zpracováním i zaměřením. Byl to taneční projekt Sons that became deer od maďarských hostů Kompánia Theatre Studio a Vinnetou kladenských divadelníků.
Zprávy /
Dream Factory sází na Deštivé dny
Pátý ročník festivalu Dream Factory Ostrava se bude konat v termínu 4. - 9. června v ostravských divadlech, kulturních centrech a v idustriálním prostředí Dolu Hlubina.
Ostravské divadelní snění (No. 2)
Dream Factory - druhý den. Z programu vybíráme Denně z Divadla Na zábradlí a inscenaci Federer - Nadal A studia Rubín.
Zprávy /
U dětí zvítězilo Haf!
V pražském Divadle v Dlouhé dnes skončil 15. ročník divadelní přehlídky pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé. Vítězem ankety dětských diváků a čerstvým držitelem Ceny Vojty Šálka se stala inscenace Dášeňka aneb Psí kusy – Haf! brněnského Divadla Husa na provázku.
Zprávy /
Muzejní noc odložena
Na základě dohody krizových štábů Magistrátu hlavního města Prahy, Dopravního podniku hlavního města a organizátorů Pražské muzejní noci se 10. ročník Pražské muzejní noci v termínu 8. června 2013 neuskuteční, a to z důvodu povodňové situace. Hledá se náhradní termín.
Z deníku teatropunkera (No. 11/3)
V rámci Žižkovské štace se v Matce měst komplexněji představila olomoucká Tramtarie aneb Tři dny v Tramtarii. Zastavení třetí: Poslední případ Sherlocka Holmese. Předchozí díly najdete v rubrikách Blog DN, Kritika nebo v sekci Seriály a blogy.