Zpráva o odvaze i vkusu!
Tvůrčí smělost lze definovat různě. Disponuje širokým spektrem podob, od totálních múzických excesů, až k bezprostřední pokoře intimního sdělení, a ohledávání její úrovně je neopominutelnou součástí zevrubného průzkumu uměleckého díla. Tentokrát se překvapení stalo zdrojem radosti publicistovy: palcát intenzivní odvahy nejen dramaturgické totiž aktuálně extaticky třímá Městské divadlo Brno, jež důležitou metu zdolalo historicky prvním domácím uvedením scénické adaptace Miltonova Ztraceného ráje.
Je logické, že se nejslavnější dílo proslulého barokního veršotepce ocitlo v hledáčku jednoho z předních mystiků současného středoevropského divadla, režiséra a autora scénáře Doda Gombára, jenž je přibližuje dnešku coby veskrze současnou, jasnozřivě kreativní a formálně i ideově atraktivní tragikomickou disputaci nad věčností střetu idejí dobra a zla. Inscenace se přitom vzpírá nežádoucí didaktice i dogmatismu, a je naopak bujarou oslavou svobody, jevištní inteligence i svůdnosti. Je sice škoda, že správci místního chrámu Ztracenému ráji nedopřáli luxus nového překladu alespoň v adaptaci použitých pasáží (viz Goethův Faust v pražském Národním divadle), tvůrčí tým zato hravě nakládá s archaičností dosud poslední české verze díla, jež z pera Josefa Julia Davida vzešla již v roce 1911.
Nesrozumitelnost košatých promluv je zde permanentně ironizována, jinak rétoricky zdatní interpreti však narážejí nejen na akustické disfunkce činoherní scény, ale i své vlastní limity, které snad na ideální stupeň povýší provozní život inscenace. Herecký ansámbl si hedonisticky vychutnává radikální odklon od obvyklého stylu, a rozpustile hýří v záplavě jevištní imaginace i uměleckých impulzů. Kolektivní energie díla je nepřehlédnutelná a hbitě rozpouští bariéry mezi jevištěm a hledištěm. Vztahy mezi anděly, démony, bohy, alegorickými postavami i lidmi jsou přehledné a tepou komplexními emocemi i humorem nezřídka sarkastickým.
Ztracený ráj je darem především pro trio mužských aktérů, z nichž největší pozornost na sebe poutá Petr Štěpán. Jeho Satan je charakterem ryze současným – charismatickým sólistou i podzemním revoltérem a důstojným, přestože opakovaně selhávajícím, soupeřem Bohu. Zdánlivě samolibé hrátky s hlasem jsou zde v souladu s nonverbální stránkou postavy, jež poutavě implikuje nejen falešného hráče, ale i mnohokrát citově polámanou bytost. Hospodin je v interpretaci Zdeňka Junáka čistou definicí potměšilé moudrosti stárnoucího stvořitele, jemuž poklidné spočívání značně komplikuje vědomí věcí příštích i neutuchající touha k hrám. Sympaticky neokázalá kreace je pokorným gestem kapitána týmu, jenž pevně vede, jsa dobře skryt. Korunu krále večera si však přisvojil Milan Němec coby Uriel. Archanděl světla a moudrosti je v Gombárově paralele divadla a světa režisérem, tedy skutečným srdcem Ráje, i autorovým alter egem. Zdánlivou fádnost Urielova vzhledu kompenzuje vynikající úroveň jevištní mluvy, plastičnost ve spojování lidských atributů s andělskými, a především autenticita soucitu s lidským údělem. Zrod podstaty humanismu v reálném čase.
Gombárova moderní revize barokní ikonografie spřízněnou duši našla v autorce výpravy Evě Jiřikovské, v jejíž umělecké vizi Peklo i Ráj shodně být mohou rejdištěm divákovy imaginace. Asociativně propojené znaky casina za zenitem a postapokalyptické estetiky vytvářejí působivý svorník, dílčí výhrady lze vyslovit snad jen ke kostýmům postav Smrti a Hříchu, jež připomínají výsledky smilstva mezi Křemílkem, Vochomůrkou a Einstürzende Neubauten.
Brněnský Ztracený ráj je počinem, jenž nesmí být přehlédnut. Ústy díla klasického v něm totiž naléhavě a aktuální formou promlouvá odvaha, krása, rozum i cit. Divadlo stvořené z lásky!
Městské divadlo Brno – John Milton a Dodo Gombár: Ztracený ráj (zpráva o člověku). Režie Dodo Gombár, výprava Eva Jiřikovská, dramaturgie Miroslav Ondra, hudba David Rotter, světelná režie Martin Seidl. Premiéra 15. února 2020 (psáno z druhé premiéry 16. února).
Komentáře k článku: Zpráva o odvaze i vkusu!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)